הגישה הרווחת לצערי היא למכור לנו בכל דרך, בד״כ בעזרת מניפולציות, ויש אנשים שאפילו לא מבינים מה רע בזה.
מניפולציה שיווקית זה למשל להגיד ״נשארו 5 מקומות אחרונים״ כשאין באמת הגבלה כזאת, או למכור ״חטיף בריאות״ ממזון מעובד עם כמות גבוהה של סוכר.
זה לא יותר טוב מאשר גניבה, למען האמת זה אפילו יותר גרוע כי זה גורם לאנשים לעשות פעולות שהם לא רצו לעשות. זה כמו קסם שחור – לוקח לאנשים את חופש הבחירה שלהם.
אבל אנחנו לא חייבים לשווק ככה.
אני מסתכל על שיווק כעזרה לאנשים להגיע לשירות שיהיה להם טוב ועזרה לנותן השירות להגיע לאנשים שהוא יכול לתרום להם.
שיווק כנה ומכבד יכול להיות לא פחות מוצלח משיווק מניפולטיבי. אם יש מוצר טוב, קהל יעד שמוגדר היטב, תכנים שמציגים היטב לקהל למה המוצר הזה יכול להתאים להם, והתכנים מגיעים לאנשים הרלוונטיים – אז יהיו גם מכירות.
אם דילגנו על אחד השלבים אז לא יהיו מכירות, ואז אנחנו עלולים לקפוץ למסקנה שצריך להשתמש במניפולציות, כשבפועל פשוט צריך לשפר את אחד השלבים.
כמובן שלכל גישה יש את החוזקות והחולשות שלה, ולכן בשורה התחתונה אני שואל ״באיזה עולם הייתי רוצה לחיות?״ ובעזרת התשובה שעולה בי אני בוחר את גישת השיווק שנכונה לי.
אגב, את הכותרת של הפוסט גנבתי מאיש העסקים המצליח והפיקטיבי גיל סממה.
אסביר… התייעצתי עם Bing (שמשתמש במנוע ChatGPT4) לגבי הפוסט, רציתי דוגמאות לשיווק אתי, היה לנו דיון מעניין בנושא, ובסוף הוא המליץ לי על הספר המעניין של גיל סממה, רק שחיפוש זריז בגוגל (קח את זה, בינג!) הראה שהספר והסופר האלה לא באמת קיימים.